ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΗΝ ΚΛΙΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΤΙΚΗ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Τί είναι η Κλινική Συνθετική Ψυχοθεραπεία;

Πρόκειται για ένα δυναμικό πρόγραμμα σπουδών στη σύγχρονη ψυχοθεραπεία που καλύπτει το μεγαλύτερο φάσμα των θεραπευτικών αναγκών των ανθρώπων που αναζητούν ψυχοθεραπευτική φροντίδα στις μέρες μας. Συνδυάζει το απόσταγμα των γνώσεων και δεξιοτήτων της εφαρμοσμένης ψυχολογίας (ψυχομετρία, ψυχοδιαγνωστική, ψυχοπαθολογία) και της ψυχοθεραπείας (εξειδικευμένα μοντέλα ψυχοθεραπείας όπως DBT, ACT, Schema Therapy, EFT).

Οι απόφοιτοι αποκτούν όλα τα απαραίτητα εφόδια για να ανταποκριθούν με μεγάλη αποτελεσματικότητα στις ψυχοθεραπευτικές ανάγκες προσώπων που υποφέρουν από κλινικά προβλήματα όπως εθισμοί, κατάθλιψη, παθολογικό άγχος, φοβίες, ψυχοσωματικά, ψυχογενή προβλήματα διατροφής, διαπροσωπικά προβλήματα, νευραναπτυξιακές διαταραχές κ.α.

Ο κλινικός συνθετικός ψυχοθεραπευτής είναι ένας εξειδικευμένος επιστήμονας με πλήρη επιστημονική κατάρτιση για να εργαστεί σε ψυχιατρικές κλινικές, στη διασυνδετική νοσοκομείου, σε κλινικά και συμβουλευτικά κέντρα, σε θεραπευτήρια ψυχικών παθήσεων σε δομές απεξάρτησης, σε κέντρα ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων, σε κέντρα ψυχικής υγείας φυλακών, σε ψυχοδιαγνωστικά κέντρα κ.α.

Ο κλινικός συνθετικός ψυχοθεραπευτής με την αποφοίτησή του είναι έτοιμος να λειτουργήσει αυτόνομα το δικό του γραφείο ψυχοθεραπείας και είναι σε θέση να συνεργαστεί με άλλους ειδικούς ψυχικής υγείας για την παροχή ολοκληρωμένης φροντίδας υγείας σε άτομα, ζευγάρια, οικογένειας και ομάδες.

Στο Ελληνικό Περιφερειακό Δίκτυο της SEPI έχουν μέχρι σήμερα υποβληθεί δύο Προγράμματα Επαγγελματικής Μετεκπαίδευσης στην Κλινική Συνθετική Ψυχοθεραπεία.

Πρώτο Πρόγραμμα

Το πρώτο Πρόγραμμα Επαγγελματικής Μετεκπαίδευσης στην Κλινική Συνθετική Ψυχοθεραπεία υποβλήθηκε από το Κυπριακό Ινστιτούτο Ψυχοθεραπείας και σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα επαγγελματικών σπουδών το οποίο ξεκίνησε να λειτουργεί το 2009 από το Κυπριακό Ινστιτούτο Ψυχοθεραπείας σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Συνθετικής Ψυχοθεραπείας και την επιστημονική επίβλεψη του αείμνηστου καθηγητή Peter J. Hawkins. Μέχρι σήμερα εγγράφηκαν στο πρόγραμμα αυτό περίπου 80 άτομα, εκ των οποίων οι πλείστοι ήταν κάτοχοι σπουδών στην ψυχολογία χωρίς ειδικότητα ή με ειδικότητα στην κλινική ψυχολογία, την ψυχολογία της υγείας και τη συμβουλευτική ψυχολογία. Από την ίδρυση του προγράμματος έως και την εμφάνιση της πανδημίας του COVID-19 η εκπαίδευση παρεχόταν δια ζώσης με έδρα τις εγκαταστάσεις του Κυπριακού Ινστιτούτου Ψυχοθεραπείας στη Λεμεσό της Κύπρου. Παρεχόταν πρακτική άσκηση στις δομές θεραπείας του Κυπριακού Ινστιτούτου Ψυχοθεραπείας σε όλες τις πόλεις της Κύπρου και σε ορισμένες περιπτώσεις σε δομές συνεργατών μας στην Αθήνα. Έκτοτε, το πρόγραμμα αυτό προσφέρεται σε υβριδική μορφή, δηλαδή μέσω ενός συνδυασμού εξ αποστάσεως διδασκαλίας και εποπτείας και δια ζώσης συμμετοχής σε τέσσερα συνολικά εντατικά τριήμερα συμπόσια στα οποία παρέχεται στους σπουδαστές μαραθώνια ομαδική προσωπική ανάπτυξη, εποπτεία και εργαστηριακού τύπου διδασκαλία.

Δεύτερο Πρόγραμμα

Το δεύτερο Πρόγραμμα Επαγγελματικής Μετεκπαίδευσης στην Κλινική Συνθετική Ψυχοθεραπεία υποβλήθηκε από το Ι.Ψ.Ψ.Ε.Κ. (Ινστιτούτο Ψυχολογίας και Ψυχοθεραπείας Κύπρου – Ελλάδας). Το Ι.Ψ.Ψ.Ε.Κ. αφορά σύμπραξη μεταξύ ομάδας επιστημόνων που προέρχονται από την Ελλάδα και την Κύπρο με πολύχρονη πείρα και διακρίσεις στον τομέα της ψυχοθεραπείας, της ψυχομετρίας και της ψυχοπαθολογίας. Το πρόγραμμα αυτό ιδρύθηκε με σκοπό να εξυπηρετήσει σπουδαστές που διαμένουν στην Ελλάδα. Οργανώθηκε εξαρχής για να λειτουργήσει σε υβριδική μορφή και με έδρα την Αθήνα για όσες δραστηριότητες καθορίστηκαν να προσφερθούν δια ζώσης.

Δείτε το Πρόγραμμα
Το ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ προσφέρεται στην Ελληνική γλώσσα και περιέχει τα εξής:

1 Τρεις κύκλοι σπουδών με δυνατότητα ο τρίτος κύκλος να συντρέχει με τον πρώτο και/ή δεύτερο κύκλο. Οι κύκλοι σπουδών είναι:
i. Πρώτος Κύκλος: Σπουδές στο πεδίο της Κλινικής Ψυχοθεραπείας
ii. Δεύτερος Κύκλος: Σπουδές στο πεδίο της Συνθετικής Κλινικής Ψυχοθεραπείας
iii. Τρίτος Κύκλος: Διατριβή στην Κλινική Συνθετική Ψυχοθεραπεία

2 17 γνωστικά αντικείμενα (μαθήματα) και διπλωματική διατριβή που αντιστοιχούν συνολικά σε 600 ώρες μελέτης. Ως μελέτη ορίζονται τα εξής:
i. Διδασκαλία δια ζώσης ή διαδικτυακά
ii. Μελέτη οπτικογραφημένου υλικού και επακόλουθη συζήτηση/εργασία εμβάθυνσης
iii. Μελέτη δοκιμίων, άρθρων ή άλλου υλικού και επακόλουθη συζήτηση/εργασία εμβάθυνσης

Σε περίπτωση βελτιωτικών τροποποιήσεων τα 17 γνωστικά αντικείμενα (μαθήματα) δεν μπορούν να μειωθούν σε αριθμό λιγότερο των 15 και ούτε μπορούν να αντικατασταθούν ή να διαγραφούν περισσότερα από 3 γνωστικά αντικείμενα (μαθήματα).

3 Τα 17 γνωστικά αντικείμενα (μαθήματα) ορίζονται ως εξής:
i. ΕΠΔ 100 – Επαγγελματικό Πλαίσιο και Δεοντολογία Ψυχοθεραπείας 20 ώρες
ii. ΙΨΘ 101 – Ιστορία Ψυχοθεραπείας 30 ώρες
iii. ΨΘΑ 102 – Ψυχοθεραπευτική αξιολόγηση 40 ώρες
iv. ΒΔΨ 103 – Βασικές Δεξιότητες Ψυχοθεραπείας 20 ώρες
v. ΔΠΨ 104 – Διαπολιτισμική Ψυχοθεραπεία 20 ώρες
vi. ΔΣΨ 105 – Διαγνωστικά Συστήματα Ψυχικών Παθήσεων 30 ώρες
vii. ΑΟΨ 200 – Αρχές Ομαδικής Ψυχοθεραπείας 20 ώρες
viii. ΕΨΘ 201 – Έρευνα στην Ψυχοθεραπεία 30 ώρες
ix. ΨΤΕ 202 Ψυχοτεχνικά Εργαλεία 30 ώρες
x. ΙΨΘ 203 Ιατρική Ψυχοθεραπεία 30 ώρες
xi. ΚΨΠ 204 Κλινική Ψυχοθεραπεία Παιδιών και Εφήβων 30 ώρες
xii. ΚΨΕ 205 Κλινική Ψυχοθεραπεία Ενηλίκων 30 ώρες
xiii. ΕΨΦ 206 Εγκέφαλος και Ψυχοφαρμακολογία 20 ώρες
xiv. ΣΕΘ 300 Συμπληρωματικές Θεραπείες 30 ώρες
xv. ΚΣΨ 301 Το κίνημα της Συνθετικής Ψυχοθεραπείας 30 ώρες
xvi. ΚΠΨ 302 Κοινοί Παράγοντες στην Ψυχοθεραπεία 30 ώρες
xvii. ΜΣΨ 303 Μοντέλα Συνθετικής Ψυχοθεραπείας 90 ώρες

4 Πρακτική άσκηση διάρκειας 800 ωρών, η οποία κατανέμεται σε Άμεση Πρακτική Άσκηση (ΑΠΑ) διάρκειας 400 ωρών και Έμμεση Πρακτική Άσκηση (ΕΠΑ) διάρκειας 400 ωρών. Η ΑΠΑ καλύπτει όλο το βασικό φάσμα της ψυχοπαθολογίας και αναπτύσσεται σε τρείς άξονες ως ακολούθως:
i. Παροχή θεραπείας σε άτομο, οικογένεια και ομάδα.
ii. Παροχή θεραπείας αυτόνομα και σε συνθεραπεία.
iii. Παροχή θεραπείας σε ανήλικους, σε ενήλικες με χαρακτηρολογικά προβλήματα, σε ενήλικες με λειτουργική/επεισοδιακή ψυχοπαθολογία, σε ενήλικες με προβλήματα εθισμών, σε ενήλικες με ψυχικά προβλήματα που απορρέουν από σωματική ασθένεια και σε ενήλικες με ψυχικά προβλήματα που απορρέουν από κοινωνικές αντιξοότητες.
Ως ΕΠΑ λογίζεται ο χρόνος μελέτης αρχειακού υλικού θεραπευτικού κέντρου, καταγραφής σημειώσεων στο Ατομικό Φάκελο Ψυχοθεραπευόμενου (15 λεπτά για καταγραφή σημειώσεων για κάθε συνεδρία), εκπαιδευτικές επισκέψεις σε θεραπευτικές δομές, παρακολούθηση δια ζώσης, ηχογραφημένων ή οπτικογραφημένων ψυχοθεραπευτικών συνεδριών, μελέτη απομαγνητοφωνημένων ψυχοθεραπευτικών συνεδριών και γυμνάσματα προσομοίωσης ψυχοθεραπευτικών τεχνικών και διαδικασιών.

5 Εποπτεία διάρκειας 200 ωρών η οποία παρέχεται ατομικά ή ομαδικά.

6 Προσωπική ανάπτυξη 100 ωρών, η οποία παρέχεται ατομικά (ΠΑΑ) ή ομαδικά (ΠΑΟ) με ελάχιστη ΠΑΑ 20 ώρες.

Πρώτος κύκλος σπουδών
Σπουδές στην Κλινική Ψυχοθεραπεία (1 έτος)
1. Μελέτη Μαθημάτων 250 ώρες
ΕΠΔ 100 – Επαγγελματικό Πλαίσιο και Δεοντολογία Ψυχοθεραπείας 20 ώρες
ΨΘΑ 102 – Ψυχοθεραπευτική αξιολόγηση 40 ώρες
ΒΔΨ 103 – Βασικές Δεξιότητες Ψυχοθεραπείας 20 ώρες
ΨΤΕ 202 Ψυχοτεχνικά Εργαλεία 30 ώρες
ΔΣΨ 105 – Διαγνωστικά Συστήματα Ψυχικών Παθήσεων 30 ώρες
ΕΨΦ 206 Εγκέφαλος και Ψυχοφαρμακολογία 20 ώρες
ΙΨΘ 203 Ιατρική Ψυχοθεραπεία 30 ώρες
ΚΨΠ 204 Κλινική Ψυχοθεραπεία Παιδιών και Εφήβων 30 ώρες
ΚΨΕ 205 Κλινική Ψυχοθεραπεία Ενηλίκων 30 ώρες
2. Προσωπική Ανάπτυξη σε Ομάδα 24 ώρες
3. Έμμεση Πρακτική Άσκηση 50 ώρες

Δεύτερος κύκλος σπουδών
Σπουδές στη Συνθετική Ψυχοθεραπεία (2 έτη)
1. Μελέτη Μαθημάτων 250 ώρες
ΙΨΘ 101 – Ιστορία Ψυχοθεραπείας 30 ώρες
ΚΣΨ 301 Το κίνημα της Συνθετικής Ψυχοθεραπείας 30 ώρες
ΚΠΨ 302 Κοινοί Παράγοντες στην Ψυχοθεραπεία 30 ώρες
ΑΟΨ 200 – Αρχές Ομαδικής Ψυχοθεραπείας 20 ώρες
ΜΣΨ 303 Μοντέλα Συνθετικής Ψυχοθεραπείας 90 ώρες
ΣΕΘ 300 Συμπληρωματικές Θεραπείες 30 ώρες
ΔΠΨ 104 – Διαπολιτισμική Ψυχοθεραπεία 20 ώρες
2. Προσωπική Ανάπτυξη σε Ομάδα 36 ώρες
3. Έμμεση Πρακτική Άσκηση 150 ώρες
4. Άμεση Πρακτική Άσκηση 200 ώρες
5. Εποπτεία 100 ώρες

Τρίτος κύκλος σπουδών
Διατριβή στην Κλινική Συνθετική Ψυχοθεραπείας (1 έτος / προαιρετικά παράλληλα με προηγούμενο κύκλο).
1. Μελέτη 100 ώρες
ΕΨΘ 201 – Έρευνα στην Ψυχοθεραπεία 30 ώρες
Διπλωματική Διατριβή 70 ώρες

2. Προσωπική Ανάπτυξη σε Ομάδα 20 ώρες
3. Προσωπική Ανάπτυξη Ατομικά 20 ώρες
4. Έμμεση Πρακτική Άσκηση 100 ώρες
5. Άμεση Πρακτική Άσκηση 200 ώρες
6. Εποπτεία 100 ώρες

ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
1.
1. Η Διεύθυνση του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ έχει επιστημονικό χαρακτήρα και γενικό σκοπό έχει να διασφαλίζει το κύρος του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ, ενώ ειδικό σκοπό έχει την επιτήρηση της εφαρμογής του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ σύμφωνα με το περιεχόμενο που περιγράφεται στην παράγραφο υπ’ αριθμό 12 του παρόντος Παραρτήματος.

2. Η Διεύθυνση του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ συντονίζεται από τακτικό μέλος του Ελληνικού Περιφερειακού Δικτύου της SEPI που προβάλλεται και υπογράφει ως Πρόεδρος του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.

3. Η Διεύθυνση του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ συνεδριάζει δια ζώσης ή διαδικτυακά όποτε παραστεί ανάγκη και τακτικά τρεις φορές τον χρόνο.

4. Η Διεύθυνση του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ εξετάζει τις αιτήσεις των νέων σπουδαστών και εγκρίνει την εγγραφή τους στο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ και εξετάζει τα αιτήματα των σπουδαστών που διεκδικούν υποτροφία.

5. Η Διεύθυνση του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ καταρτίζει τον οδηγό σπουδών, τα περιγράμματα των μαθημάτων και άλλα αναγκαία έντυπα για την υλοποίηση του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.

6. Η Διεύθυνση του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ καταρτίζει κατάλογο με τη θεματολογία των διπλωματικών διατριβών από τον οποίο οι σπουδαστές επιλέγουν τα θέματα των διατριβών τους.

7. Η Διεύθυνση του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ καθορίζει τα επιστημονικά κριτήρια για την καταλληλότητα των δομών υλοποίησης της πρακτικής άσκησης των σπουδαστών και επιθεωρεί την τήρηση των κριτηρίων.

8. Η Διεύθυνση του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ υπογράφει το πιστοποιητικό αποφοίτησης για κάθε σπουδαστή που ολοκληρώνει επιτυχώς το ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ. Στο πιστοποιητικό αναγράφεται με κεφαλαία γράμματα ως πηχυαίος τίτλος η φράση ΜΕΤΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΔΙΠΛΩΜΑ ΣΤΗΝ ΚΛΙΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΤΙΚΗ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ και τοποθετούνται τα πρωτότυπα αποτυπώματα των σφραγίδων των συμβαλλόμενων μερών.

9. Η Διεύθυνση του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ επιλαμβάνεται γραπτά παράπονα σπουδαστών, ζητήματα αναστολής ή διακοπής φοίτησης σπουδαστών.

10. Η Διεύθυνση του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ διορίζει ad hoc πειθαρχικές επιτροπές εντεταλμένες να επιληφθούν ποικίλων ζητημάτων που σχετίζονται με τη λειτουργία του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.

11. Η Διεύθυνση του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ προβαίνει σε βελτιωτικές τροποποιήσεις του περιεχομένου του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.

Για αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τον Πρώτο Κύκλο Σπουδών δείτε ΕΔΩ. (2)

Αίτηση Εγγραφής

Διδακτικό Προσωπικό

Κυριάκος Ν. Πλατρίτης, B.Sc., M.Sc., Ph.D.

Διδάκτωρ Κλινικής Ψυχολογίας Καθηγητής Συνθετικής Κλινικής Ψυχοθεραπείας
Βιογραφικό

Μόσχος Ε. Νικόλαος, B.Sc., Β.Ν., M.Sc.

Κλινικός Ψυχολόγος, Συνθετικός Ψυχοθεραπευτής
Βιογραφικό

Τσουρίδη Χ. Ουρανία B.Sc., M.Sc

Ψυχολόγος Υγείας & Δημόσιας Υγείας Συνθετική Ψυχοθεραπεύτρια
Βιογραφικό

Γιώργος Μεταξάς B.Sc., M.Sc., PhD.

Διδάκτωρ Ψυχολογίας Αναπληρωτής Καθηγητής Συμβουλευτικής Ψυχολογίας
Βιογραφικό