ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ & ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ-ΚΥΠΡΟΥ (ΙΨΨΕΚ)
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΜΕΤΡΙΑΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑΣ ΣΕ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΚΥΠΡΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΙΣ ΨΥΧΟΜΕΤΡΙΑΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΜΕΤΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ ΓΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΟΥΣ, ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΕΣ, ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΕΣ, ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΣ, ΝΟΣΗΛΕΥΤΕΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΨΥΧΟΜΕΤΡΙΑ
Α. Γενικές Ψυχομετρικές Εκπαιδεύσεις
• SCID-5-CV (για τις Ψυχικές Διαταραχές) • Το SCID-5-CV αξιολογεί εμπεριστατωμένα και με το σύνολο των κριτηρίων του DSM-5 τις παρακάτω 10 αυτόνομες διαγνωστικές ενότητες: α) Επεισόδια Διάθεσης και Επίμονη Καταθλιπτική Διαταραχή, β) Ψυχωτικά και Συναφή Συμπτώματα, γ) Διαφορική Διάγνωση Ψυχωτικών Διαταραχών, δ) Διαφορική Διάγνωση Διαταραχών Διάθεσης, ε) Διαταραχές Χρήσης Ουσιών, στ) Αγχώδεις Διαταραχές, ζ) Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή και Διαταραχή Μετατραυματικού Στρες, η) Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής / Υπερκινητικότητας, θ) Ανίχνευση για Άλλες Παρούσες Διαταραχές, ι) Διαταραχή Προσαρμογής • Εκπαίδευση στην Δομημένη Συνέντευξη SCID-5-CV, διάρκειας 6 ωρών, όπου παρουσιάζονται αναλυτικά η Επισκόπηση καθώς και οι 10 Διαγνωστικές Ενότητες των Διαταραχών με κλινικά παραδείγματα και role playing με τους εκπαιδευόμενους. Δίνονται σαφείς κατευθύνσεις για τον τρόπο χορήγησης, καταγραφής και μέτρησης των αποτελεσμάτων και τον συνολικό υπολογισμό τους καθώς και την συγγραφή επιστημονικής βεβαίωσης, βάσει της ψυχομετρικής αξιολόγησης. • Εκπαίδευση στην Δομημένη Συνέντευξη SCID-5-PD, διάρκειας 6 ωρών, όπου παρουσιάζονται αναλυτικά το Ανιχνευτικό Ερωτηματολόγιο και οι 10 Διαταραχές Προσωπικότητας του DSM-5, με κλινικά παραδείγματα και role playing με τους εκπαιδευόμενους. Δίνονται σαφείς κατευθύνσεις για τον τρόπο χορήγησης, καταγραφής και μέτρησης των αποτελεσμάτων και τον συνολικό υπολογισμό τους καθώς και την συγγραφή επιστημονικής βεβαίωσης, βάσει της ψυχομετρικής αξιολόγησης. • Εποπτεία για μια χορήγηση της SCID-5-CV καθώς και για μια χορήγηση της SCID-5-PD, η οποία περιλαμβάνει την καταγραφή και μέτρηση των αποτελεσμάτων καθώς και την συγγραφή της επιστημονικής βεβαίωσης. Με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης χορηγείται στους συμμετέχοντες επίσημο ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ Η εκπαίδευση πραγματοποιείται από τον εξειδικευμένο αναλυτή ψυχομετρικών εργαλείων αξιολόγησης προσωπικότητας και νοημοσύνης κ. Μόσχο Νίκο, Κλινικό Ψυχολόγο – Συνθετικό Ψυχοθεραπευτή • SCID-5-PD (για τις Διαταραχές Προσωπικότητας) • Το SCID-5-PD αξιολογεί εμπεριστατωμένα και τις 10 Διαταραχές Προσωπικότητας του DSM-5 (Ομάδα Α’: Παρανοειδής, Σχιζοτυπική, Σχιζοειδική, Ομάδα Β’: Ιστριονική, Ναρκισσιστική, Μεθοριακή, Αντικοινωνική, Ομάδα Γ’: Αποφευκτική, Εξαρτητική, Ιδεοψυχαναγκαστική) καθώς και την Άλλη Προσδιοριζόμενη Διαταραχή Προσωπικότητας • Εκπαίδευση στην Δομημένη Συνέντευξη SCID-5-CV, διάρκειας 6 ωρών, όπου παρουσιάζονται αναλυτικά η Επισκόπηση καθώς και οι 10 Διαγνωστικές Ενότητες των Διαταραχών με κλινικά παραδείγματα και role playing με τους εκπαιδευόμενους. Δίνονται σαφείς κατευθύνσεις για τον τρόπο χορήγησης, καταγραφής και μέτρησης των αποτελεσμάτων και τον συνολικό υπολογισμό τους καθώς και την συγγραφή επιστημονικής βεβαίωσης, βάσει της ψυχομετρικής αξιολόγησης. • Εκπαίδευση στην Δομημένη Συνέντευξη SCID-5-PD, διάρκειας 6 ωρών, όπου παρουσιάζονται αναλυτικά το Ανιχνευτικό Ερωτηματολόγιο και οι 10 Διαταραχές Προσωπικότητας του DSM-5, με κλινικά παραδείγματα και role playing με τους εκπαιδευόμενους. Δίνονται σαφείς κατευθύνσεις για τον τρόπο χορήγησης, καταγραφής και μέτρησης των αποτελεσμάτων και τον συνολικό υπολογισμό τους καθώς και την συγγραφή επιστημονικής βεβαίωσης, βάσει της ψυχομετρικής αξιολόγησης. • Εποπτεία για μια χορήγηση της SCID-5-CV καθώς και για μια χορήγηση της SCID-5-PD, η οποία περιλαμβάνει την καταγραφή και μέτρηση των αποτελεσμάτων καθώς και την συγγραφή της επιστημονικής βεβαίωσης. Με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης χορηγείται στους εκπαιδευόμενους επίσημο ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ Η εκπαίδευση πραγματοποιείται από τον εξειδικευμένο αναλυτή ψυχομετρικών εργαλείων αξιολόγησης προσωπικότητας και νοημοσύνης κ. Μόσχο Νίκο, Κλινικό Ψυχολόγο – Συνθετικό Ψυχοθεραπευτή Το RAVEN’S Educational CPM/CVS αποτελεί ένα από τα συχνότερα χρησιμοποιούμενα τεστ διεθνώς, στην εκπαιδευτική και κλινική πράξη, σε παιδιά ηλικίας 4-12 ετών. • Προσφέρει τη δυνατότητα αδρής εκτίμησης της γενικής νοημοσύνης χωρίς να απαιτεί τις ειδικές γνώσεις ψυχομετρίας και ψυχοδιαγνωστικής, που απαιτούνται σε μεγαλύτερες σε έκταση συστοιχίες αξιολόγησης της νοημοσύνης παιδιών και εφήβων (όπως οι Κλίμακες Νοημοσύνης Wechsler WISC και WPPSI) • Αποτελείται από 2 Υποδοκιμασίες: τις Έγχρωμες Μήτρες (Coloured Progressive Matrices) [Πρακτική Υποδοκιμασία] και τις Κλίμακες Λεξιλογίου (Crichton Vocabulary Scales) [Λεκτική Υποδοκιμασία] • Οι Έγχρωμες Μήτρες μετρούν τη μη-λεκτική ικανότητα του ατόμου να εξάγει συμπεράσματα σε οπτικοχωρικό πλαίσιο (συλλογιστική νοητική διεργασία) • Οι Κλίμακες Λεξιλογίου Crichton αξιολογούν τη λεκτική ικανότητα του ατόμου, η οποία σχετίζεται με συγκεκριμένες λεκτικές έννοιες και πληροφορίες (αναπαραγωγική νοητική ικανότητα) • Ο συνδυασμός των αποτελεσμάτων από τη χρήση των δύο κλιμάκων (CPM και CVS) αναφέρεται σε αδρή και σφαιρική εκτίμηση της γενικής νοητικής ικανότητας • Μπορεί να χρησιμοποιηθεί από λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικούς παιδαγωγούς, παιδαγωγούς γενικής αγωγής, ψυχολόγους καθώς και κάθε άλλο ειδικό, που ασχολείται με την αξιολόγηση της νοητικής ικανότητας παιδιών και εφήβων. Η εκπαίδευση στο Raven’s Educational αποτελείται από δυο μέρη: A. Στο πρώτο μέρος προσφέρεται εκπαίδευση διάρκειας 4 ωρών, που καλύπτει τους παρακάτω βασικούς τομείς της Ψυχομετρικής Κλίμακας: • Βασικά, εισαγωγικά στοιχεία για τις ψυχομετρικές αξιολογήσεις νοημοσύνης • Συνοπτική παρουσίαση των ψυχομετρικών στοιχείων του Raven’s Educational • Αναλυτική παρουσίαση της κάθε μίας από τις 2 Υποδοκιμασίες της Κλίμακας, σε επίπεδο Χορήγησης και Βαθμολόγησης των Στοιχείων τους • Εκπαίδευση στη Μέτρηση των ψυχομετρικών αποτελεσμάτων (συμπλήρωση της Φόρμας Καταγραφής με παράλληλη επεξήγηση όλων των ψυχομετρικών χαρακτηριστικών της μέτρησης) • Εκτίμηση και Ερμηνεία των ψυχομετρικών αποτελεσμάτων με πλήρη καταγραφή των μεθόδων της ανάλυσής τους • Αναλυτικές κατευθύνσεις σχετικά με την Σύνταξη της Ψυχομετρικής Έκθεσης B. Στο δεύτερο μέρος δίνεται η δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους μίας χορήγησης του Raven’s Educational, σε εξεταζόμενο παιδί της επιλογής τους, με πλήρη καταγραφή των ψυχομετρικών αποτελεσμάτων και συγγραφή επιστημονικής έκθεσης, με παράλληλη ενίσχυση και ανατροφοδότηση από τον εκπαιδευτή σχετικά με τον εντοπισμό και την επισήμανση λαθών και παραλείψεων, που τυχόν παρατηρήθηκαν. Με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης χορηγείται στους εκπαιδευόμενους επίσημο ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ Η εκπαίδευση πραγματοποιείται από τον εξειδικευμένο αναλυτή των Κλιμάκων αξιολόγησης νοημοσύνης κ. Μόσχο Νίκο, Kλινικό Ψυχολόγο – Συνθετικό Ψυχοθεραπευτή • Το Σύστημα Achenbach για Εμπειρικά Βασισμένη Αξιολόγηση (ΣΑΕΒΑ), είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα αξιολόγησης βάσει τεκμηρίων που αναπτύχθηκε μέσα από δεκαετίες έρευνας και πρακτικής εμπειρίας. • Τα Ερωτηματολόγια Προσχολικής Ηλικίας ΣΑΕΒΑ, αποτελούν μια ασφαλή μέτρηση της προσωπικότητας και της συμπεριφοράς παιδιών ηλικίας 1,5 έως 5 ετών και είναι ειδικά διαμορφωμένα για γονείς, ή/και για εκπαιδευτικούς ή και για άλλα κοντινά στο εξεταζόμενο παιδί άτομα. • Τα Ερωτηματολόγια είναι 3 (Λίστα Ελέγχου Παιδικής Συμπεριφοράς, Φόρμα Αναφοράς για τον/τη Νηπιαγωγό- Βρεφονηπιοκόμο, Ερωτηματολόγιο Γλωσσικής Ανάπτυξης) και είναι σταθμισμένα στην ελληνική γλώσσα, κατάλληλα για παιδιά που η μητρική τους γλώσσα είναι η ελληνική. • Αξιολογούν διάφορες πτυχές της προσωπικότητας και της συμπεριφοράς όπως η αντιδραστικότητα, η ανησυχία, οι σωματικές ενοχλήσεις, η εσωτερίκευση, τα προβλήματα προσοχής, η επιθετικότητα. Επίσης, βάσει του διαγνωστικού συστήματος DSM, εκτιμούν συναισθηματικά προβλήματα, άγχος, διάχυτα αναπτυξιακά προβλήματα, ελλειμματική προσοχή / υπερκινητικότητα καθώς και στοιχεία εναντιωματικής και προκλητικής συμπεριφοράς. Ακόμα αξιολογείται η ικανότητα γλωσσικής έκφρασης και οι γνώσεις λεξιλογίου. • Μπορούν να χορηγηθούν και τα αποτελέσματα τους να αναλυθούν από ψυχιάτρους, παιδοψυχιάτρους, αναπτυξιολόγους παιδιάτρους, ψυχολόγους, νηπιαγωγούς, δασκάλους, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικούς παιδαγωγούς, συμβούλους ψυχικής υγείας, που βρίσκονται κοντά στο εξεταζόμενο παιδί και μπορούν να εκτιμήσουν τις συμπεριφορές του και γενικότερα την λειτουργικότητά του. • Στην εκπαίδευση μας, στο πρώτο της μέρος, παρουσιάζεται ως Μελέτης Περίπτωσης, ένα εξεταζόμενο παιδί, ηλικίας 3 ετών, που του έχουν χορηγηθεί τα Ερωτηματολόγια ΣΑΕΒΑ Προσχολικής Ηλικίας. Ακολουθούνται τα παρακάτω 6 βήματα παρουσίασης και ανάλυσης της περίπτωσης: • Στο δεύτερο μέρος, ο εκπαιδευόμενος χορηγεί τα 3 Ερωτηματολόγια σε εξεταζόμενο παιδί της επιλογής του, μετρά και αναλύει τα αποτελέσματά τους καθώς και καταγράφει την επιστημονική βεβαίωση, βάσει των κατευθύνσεων που έχει πάρει από την εκπαίδευση. Ο εκπαιδευτής διορθώνει τα τυχόν λάθη και δίνει την ανάλογη ανατροφοδότηση για την όλη εργασία του. • Η εκπαίδευση συνοδεύεται από πλούσιο βιβλιογραφικό υλικό σχετικά με τις αξιολογήσεις ΣΑΕΒΑ καθώς και με τις ψυχομετρικές αξιολογήσεις νηπιακής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Η εκπαίδευση πραγματοποιείται από τον εξειδικευμένο αναλυτή ψυχομετρικών εργαλείων νοημοσύνης και προσωπικότητας κ. Μόσχο Νίκο, Κλινικό Ψυχολόγο – Συνθετικό Ψυχοθεραπευτή Με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης χορηγείται στους εκπαιδευόμενους επίσημο ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ • Το Σύστημα Achenbach για Εμπειρικά Βασισμένη Αξιολόγηση (ΣΑΕΒΑ), είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα αξιολόγησης βάσει τεκμηρίων που αναπτύχθηκε μέσα από δεκαετίες έρευνας και πρακτικής εμπειρίας. • Τα Ερωτηματολόγια Σχολικής Ηλικίας ΣΑΕΒΑ, αποτελούν μια ασφαλή μέτρηση της προσωπικότητας και της συμπεριφοράς παιδιών και εφήβων ηλικίας 6 έως 18 ετών και είναι ειδικά διαμορφωμένα για γονείς ή και για άλλα κοντινά στο εξεταζόμενο παιδί άτομα, για εκπαιδευτικούς καθώς και για τον ίδιο τον έφηβο εξεταζόμενο ηλικίας 11-18 ετών • Τα Ερωτηματολόγια είναι 3 [Ερωτηματολόγιο για Γονείς (παιδιών ηλικίας 6-18 ετών), Ερωτηματολόγιο για Εκπαιδευτικούς (παιδιών ηλικίας 6-18 ετών), Ερωτηματολόγιο για Εφήβους (ηλικίας 11-18 ετών)] και είναι σταθμισμένα στην ελληνική γλώσσα, κατάλληλα για παιδιά που η μητρική τους γλώσσα είναι η ελληνική. • Τα Ερωτηματολόγια ΣΑΕΒΑ Σχολικής Ηλικίας αξιολογούν: • Μπορούν να χορηγηθούν και τα αποτελέσματα τους να αναλυθούν από ψυχιάτρους, παιδοψυχιάτρους, αναπτυξιολόγους παιδιάτρους, ψυχολόγους, νηπιαγωγούς, δασκάλους, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικούς παιδαγωγούς, συμβούλους ψυχικής υγείας, που βρίσκονται κοντά στο εξεταζόμενο παιδί και μπορούν να εκτιμήσουν τις συμπεριφορές του και γενικότερα την λειτουργικότητά του. • Στην εκπαίδευση μας, στο πρώτο της μέρος, παρουσιάζεται ως Μελέτης Περίπτωσης, ένα εξεταζόμενο παιδί, ηλικίας 13 ετών, που του έχουν χορηγηθεί τα Ερωτηματολόγια ΣΑΕΒΑ Σχολικής Ηλικίας. Ακολουθούνται τα παρακάτω 6 βήματα παρουσίασης και ανάλυσης της περίπτωσης: • Στο δεύτερο μέρος, ο εκπαιδευόμενος χορηγεί τα 3 Ερωτηματολόγια σε εξεταζόμενο παιδί ή έφηβο της επιλογής του, μετρά και αναλύει τα αποτελέσματά τους καθώς και καταγράφει την επιστημονική βεβαίωση, βάσει των κατευθύνσεων που έχει πάρει από την εκπαίδευση. Ο εκπαιδευτής διορθώνει τα τυχόν λάθη και δίνει την ανάλογη ανατροφοδότηση για την όλη εργασία του. • Η εκπαίδευση συνοδεύεται από πλούσιο βιβλιογραφικό υλικό σχετικά με τις αξιολογήσεις ΣΑΕΒΑ καθώς και με τις ψυχομετρικές αξιολογήσεις παιδικής και εφηβικής ηλικίας. Η εκπαίδευση πραγματοποιείται από τον εξειδικευμένο αναλυτή ψυχομετρικών εργαλείων νοημοσύνης και προσωπικότητας κ. Μόσχο Νίκο, Κλινικό Ψυχολόγο – Συνθετικό Ψυχοθεραπευτή Με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης χορηγείται στους εκπαιδευόμενους επίσημο ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ Το σεμινάριο αυτό στοχεύει να καλύψει τις διαγνωστικές προσεγγίσεις για την Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής / Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ/Υ), τόσο σε παιδιά / εφήβους, όσο και σε ενήλικες. Επίσης στην εκπαίδευση αυτή προσφέρεται διαδικτυακά σημαντικός αριθμός άρθρων και βιβλίων σχετιζόμενων με την διαταραχή, καθώς και ειδικά έγγραφα ανάλυσης των σχετιζόμενων ψυχομετρικών εργαλείων, στα πλαίσια του ουσιαστικού εμπλουτισμού των γνώσεων του εκπαιδευόμενου. Η διάρθρωση των κεφαλαίων είναι η ακόλουθη: X. Μελέτες Περιπτώσεων: Καταγράφονται αναλυτικά στο τελευταίο κεφάλαιο, 2 περιστατικά, τόσο ενός ενήλικου ασθενούς όσο και ενός παιδιού, που αξιολογήθηκαν για ΔΕΠ/Υ, με την χρήση των παραπάνω ψυχομετρικών εργαλείων και μεθόδων. Αναλύονται ενδελεχώς τα ψυχομετρικά τους αποτελέσματα και συσχετίζονται με στοιχεία του ιστορικού τους και της κλινικής τους συνέντευξης, στα πλαίσια ολοκληρωμένης ψυχολογικής αξιολόγησης. Η εκπαίδευση πραγματοποιείται από τον εξειδικευμένο αναλυτή ψυχομετρικών εργαλείων νοημοσύνης και προσωπικότητας κ. Μόσχο Νίκο, Κλινικό Ψυχολόγο – Συνθετικό Ψυχοθεραπευτή Με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης χορηγείται στους εκπαιδευόμενους επίσημο ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ Η εκπαίδευση αυτή αναφέρεται στην ψυχομετρική αξιολόγηση παιδιών, εφήβων και νέων εξεταζόμενων (ηλικίας από 12 έως 19 ετών), σχετικά με τις καταστάσεις του θυμού, της επιθετικότητας και του εκφοβισμού. Η διάρθρωση των κεφαλαίων της εκπαίδευσης είναι η ακόλουθη: I. Ψυχομετρική αξιολόγηση του Θυμού: Η εκπαίδευση πραγματοποιείται από τον εξειδικευμένο αναλυτή ψυχομετρικών εργαλείων νοημοσύνης και προσωπικότητας κ. Μόσχο Νίκο, Κλινικό Ψυχολόγο – Συνθετικό Ψυχοθεραπευτή Με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης χορηγείται στους εκπαιδευόμενους επίσημο ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ Η Κλίμακα Αξιολόγησης Δεξιοτήτων Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας των Ράλλη, Μαριδάκη-Κασσωτάκη (βασισμένη στην Κλίμακα “Infant Index” των Desforges M. & Lindsay G., 1995), αποτελεί μία από την λίγες ψυχομετρικές εκτιμήσεις, σταθμισμένες στην ελληνική γλώσσας συμπεριφοράς και λειτουργικότητας παιδιών νηπιακής, προδημοτικής ηλικίας. Εκτιμά γλωσσικές, μαθηματικές, κοινωνικές, κινητικές δεξιότητες καθώς και δεξιότητες αυτονομίας των ηλικιών αυτών. • Πιο συγκεκριμένα αξιολογεί 20 δεξιότητες: Ανάγνωση, Γραφή, Φωνολογική ενημερότητα, Αρίθμηση, Ομαδοποίηση, Σειροθέτηση, Έννοιες χώρου, Άλλες μαθηματικές έννοιες, Ακρόαση, Συζήτηση, Σχέσεις με συνομηλίκους, Συμμόρφωση, Συνεργασία, Σωματογνωσία, Αμφιπλευρικότητα, Αντίληψη ρυθμού, Συγκέντρωση προσοχής, Αυτοεξυπηρέτηση, Ανάληψη πρωτοβουλιών. Τα αποτελέσματα των μετρήσεων των δεξιοτήτων αυτών, ομαδοποιούνται σε Γενικούς Δείκτες, στα πλαίσια ολοκληρωμένης ψυχομετρικής αξιολόγησης. Η εκπαίδευση μας αναφέρεται στις παρακάτω παραμέτρους: Η εκπαίδευση πραγματοποιείται από τον εξειδικευμένο αναλυτή ψυχομετρικών εργαλείων νοημοσύνης και προσωπικότητας κ. Μόσχο Νίκο, Κλινικό Ψυχολόγο – Συνθετικό Ψυχοθεραπευτή Με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης χορηγείται στους εκπαιδευόμενους επίσημο ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ Η γνωστική ικανότητα της Εργαζόμενης Μνήμης αναφέρεται στην ικανότητα να συγκρατούμε στο νου μας, για σύντομο χρονικό διάστημα πληροφορίες και να τις επεξεργαζόμαστε νοερά. Αποτελεί ουσιαστικά την ικανότητα της κωδικοποίησης, διατήρησης και χειρισμού της πληροφορίας με την άμεση δυνατότητα ανάκλησης. Η Κλίμακα Αξιολόγησης Εργαζόμενης Μνήμης (ΚΑΕΜ) – Working Memory Rating Scale (WMRS), είναι μία κλίμακα εκτίμησης των διαφόρων πτυχών αυτής της γνωστικής λειτουργίας και αποτελείται από 20 σύντομες ερωτήσεις εκτιμώντας συμπεριφορές και καταστάσεις παιδιών, ηλικίας 6-11 χρόνων, που σχετίζονται με το βαθμό ανάπτυξης της γνωστικής ικανότητας της «Εργαζόμενης Μνήμης». Μπορεί να χορηγηθεί από δασκάλους, νηπιαγωγούς, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικούς παιδαγωγούς και ψυχολόγους, που βρίσκονται κοντά στο εξεταζόμενο παιδί και μπορούν να εκτιμήσουν τις συμπεριφορές του. Η εκπαίδευση μας αναφέρεται στις παρακάτω παραμέτρους: Η εκπαίδευση πραγματοποιείται από τον εξειδικευμένο αναλυτή ψυχομετρικών εργαλείων νοημοσύνης και προσωπικότητας κ. Μόσχο Νίκο, Κλινικό Ψυχολόγο – Συνθετικό Ψυχοθεραπευτή Με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης χορηγείται στους εκπαιδευόμενους επίσημο ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ
[Structured Clinical Interview for DSM-5® Disorders—Clinician Version (SCID-5-CV)]
Οι SCID-5 δομημένες συνεντεύξεις του DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder – Fifth Edition), τόσο για τις Λειτουργικές Διαταραχές, όσο και για τις Διαταραχές Προσωπικότητας θεωρούνται το πλέον αξιόπιστο ψυχομετρικό εργαλείο για τον προσδιορισμό της ύπαρξης ή απουσίας των διαγνώσεων, που προτείνει το DSM-5, όπως αυτές οριοθετούνται με βάση τα συμπτώματα και το χρονικό τους πλαίσιο.
Στην κλινική πράξη μπορεί να χρησιμοποιηθούν για δύσκολες διαγνώσεις ή και για διαφοροδιαγνώσεις και προϋποθέτουν την εφαρμογή των έγκυρων και αξιόπιστων διαγνωστικών κριτηρίων του DSM-5, όπως αυτά αξιολογούνται μέσω του SCID-5.
Η εκπαίδευση στις Δομημένες Συνεντεύξεις του DSM-5 αποτελείται από 3 μέρη:
[Structured Clinical Interview for DSM-5® Personality Disorders (SCID-5-PD)]
Οι SCID-5 δομημένες συνεντεύξεις του DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder – Fifth Edition), τόσο για τις Λειτουργικές Διαταραχές, όσο και για τις Διαταραχές Προσωπικότητας θεωρούνται το πλέον αξιόπιστο ψυχομετρικό εργαλείο για τον προσδιορισμό της ύπαρξης ή απουσίας των διαγνώσεων, που προτείνει το DSM-5, όπως αυτές οριοθετούνται με βάση τα συμπτώματα και το χρονικό τους πλαίσιο.
Στην κλινική πράξη μπορεί να χρησιμοποιηθούν για δύσκολες διαγνώσεις ή και για διαφοροδιαγνώσεις και προϋποθέτουν την εφαρμογή των έγκυρων και αξιόπιστων διαγνωστικών κριτηρίων του DSM-5, όπως αυτά αξιολογούνται μέσω του SCID-5.
Η εκπαίδευση στις Δομημένες Συνεντεύξεις του DSM-5 αποτελείται από 3 μέρη:
1. Παρουσίαση του ιστορικού του παιδιού, καθώς και του αιτήματος αξιολόγησης
2. Περιγραφή της συμπλήρωσης των 3 Ερωτηματολογίων
3. Περιγραφή της μέτρησης των Κλινικών Συνδρόμων
4. Περιγραφή της μέτρησης των Εναρμονισμένων με το DSM Κλιμάκων
5. Περιγραφή της ανάλυσης των αποτελεσμάτων
6. Συγγραφή της επιστημονικής αναφοράς (βεβαίωσης) της ψυχομετρικής αξιολόγησης
Η εκπαίδευση στα Ερωτηματολόγια ΣΑΕΒΑ Προσχολικής Ηλικίας, διαρκεί 6 ώρες
• Ικανότητες/Προσαρμοστική λειτουργικότητα: δραστηριότητες, κοινωνική και σχολική ικανότητα και λειτουργικότητα
• Προβλήματα: Άγχος/κατάθλιψη, Απόσυρση/κατάθλιψη, Σωματικά ενοχλήματα, Κοινωνικά προβλήματα, Προβλήματα σκέψης, Προβλήματα προσοχής, Παράβαση κανόνων, Απροσεξία, Υπερκινητικότητα/παρορμητικότητα, Επιθετική συμπεριφορά.
• Σε εναρμονισμένες με το DSM μετρήσεις: Συναισθηματικές διαταραχές, Αγχώδεις διαταραχές, Σωματόμορφες διαταραχές, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητα, Εναντιωματική/Προκλητική διαταραχή, Διαταραχή Διαγωγής.
1. Παρουσίαση του ιστορικού του παιδιού, καθώς και του αιτήματος αξιολόγησης
2. Περιγραφή της συμπλήρωσης των 3 Ερωτηματολογίων
3. Περιγραφή της μέτρησης των Κλινικών Συνδρόμων των Ικανοτήτων και της Προσαρμοστικής Λειτουργικότητας
4. Περιγραφή της μέτρησης των Εναρμονισμένων με το DSM Κλιμάκων
5. Περιγραφή της ανάλυσης των αποτελεσμάτων
6. Συγγραφή της επιστημονικής αναφοράς (βεβαίωσης) της ψυχομετρικής αξιολόγησης
Η εκπαίδευση στα Ερωτηματολόγια ΣΑΕΒΑ Σχολικής Ηλικίας, διαρκεί 6 ώρες
Η εκπαίδευση αυτή περιγράφει αναλυτικά τα στοιχεία της διαταραχής (περιγραφή, διαγνωστικά χαρακτηριστικά, επιβάρυνση της καθημερινότητας, επιδημιολογία, συννοσηρότητα, διαφορικές διαγνώσεις, εκτίμηση γνωστικού προφίλ) και στην συνέχεια καταγράφονται αναλυτικά οι τρόποι και οι μορφές αξιολόγησης τόσο σε επίπεδο κλινικής συνέντευξης, όσο και χρήσης εξειδικευμένων ψυχομετρικών εργαλείων.
I. Κλινική περιγραφή
II. Διαγνωστικά χαρακτηριστικά
III. Προβλήματα της καθημερινότητας
IV. Επιδημιολογικά στοιχεία
V. Συννοσηρότητα με άλλες διαταραχές
VI. Διαφορική Διάγνωση με Διαφοροδιαγνωστικούς Πίνακες (κατά DSM-5)
VII. Διαφορική Διάγνωση με Δέντρα Λήψης Αποφάσεων (κατά DSM-5)
VIII. Γνωστικό προφίλ βάσει των ψυχομετρικών αξιολογήσεων νοημοσύνης WAIS-IV και WISC-V
IX. Τρόποι και μορφές αξιολόγησης:
1. Η Κλινική Συνέντευξη για την ΔΕΠ/Υ στα Παιδιά και Εφήβους
2. Η Κλινική Συνέντευξη για την ΔΕΠ/Υ στους Ενήλικες
3. Η Δομημένη Συνέντευξη SCID-5 για την ΔΕΠ/Υ για Ενήλικες και Εφήβους
4. Η χρήση και η ανάλυση της Κλίμακας ADHD Rating Scale – IV για τα Παιδιά και Εφήβους
ΘΥΜΟΥ / ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ / ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Η αξιολόγηση αποτελείται από 10 ερωτηματολόγια, που εκτιμούν διεξοδικά και σε διάφορες πτυχές, τις καταστάσεις αυτές και εκτιμώνται αναλυτικά τα αποτελέσματά τους.
1. Περιγραφή της κατάστασης του Θυμού καθώς και βασικών όρων που σχετίζονται με τον Θυμό
2. Βασικά χαρακτηριστικά των 4 Ερωτηματολογίων που αξιολογούν τον Θυμό
3. Εκπαίδευση στην χορήγηση των Ερωτηματολογίων και στην καταγραφή και ανάλυση των αποτελεσμάτων τους
II. Ψυχομετρική αξιολόγηση της Επιθετικότητας:
1. Περιγραφή της κατάστασης της Επιθετικότητας καθώς και βασικών όρων που σχετίζονται με την Επιθετικότητα
2. Βασικά χαρακτηριστικά των 4 Ερωτηματολογίων που αξιολογούν την Επιθετικότητα
3. Εκπαίδευση στην χορήγηση των Ερωτηματολογίων και στην καταγραφή και ανάλυση των αποτελεσμάτων τους
III. Ψυχομετρικής αξιολόγησης του Εκφοβισμού και της Έκθεσης σε περιστατικά επιθετικότητας και βίας
1. Περιγραφή της κατάστασης του Εκφοβισμού καθώς και της Έκθεσης σε περιστατικά επιθετικότητας και βίας
2. Βασικά χαρακτηριστικά των 2 Ερωτηματολογίων που αξιολογούν τον Εκφοβισμό και την Έκθεση σε περιστατικά επιθετικότητας και βίας
3. Εκπαίδευση στην χορήγηση των Ερωτηματολογίων και στην καταγραφή και ανάλυση των αποτελεσμάτων τους
IV. Μελέτη Περίπτωσης: Περιγράφεται η περίπτωση νεαρού 19 ετών με ιστορικό παραβατικής και ποινικής συμπεριφοράς, ο οποίος αξιολογήθηκε με τα παραπάνω ψυχομετρικά εργαλεία. Παρουσιάζεται ενδελεχής καταγραφή και ανάλυση των ψυχομετρικών αποτελεσμάτων και συσχέτιση τους με το ιστορικό και την κλινική συνέντευξη του εξεταζόμενου, στα πλαίσια ολοκληρωμένης ψυχολογικής αξιολόγησης.
Μπορεί να χορηγηθεί από νηπιαγωγούς, δασκάλους, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικούς παιδαγωγούς, ψυχολόγους, συμβούλους ψυχικής υγείας, που βρίσκονται κοντά στο εξεταζόμενο παιδί και μπορούν να εκτιμήσουν τις συμπεριφορές του και γενικότερα την λειτουργικότητά του.
• Αναλυτική παρουσίαση της γνωστικής ικανότητας της εργαζόμενης μνήμης
• Περιγραφή της Κλίμακας ΚΑΔΠΠΗ και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της (με την αναλυτική παρουσίαση «Μελετών Περίπτωσης», 2 παιδιών που τους χορηγήθηκε η Κλίμακα)
• Εφαρμογές και προτάσεις, σχετικά με την ύπαρξη χαμηλών επιδόσεων στις μετρήσεις της
• Παροχή πλούσιου βιβλιογραφικού υλικού, σχετικά με τις ψυχομετρικές αξιολογήσεις των ηλικιών αυτών
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΗΣ ΜΝΗΜΗΣ (ΚΑΕΜ) ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ 6 – 11 ΧΡΟΝΩΝ
• Αναλυτική παρουσίαση της γνωστικής ικανότητας της εργαζόμενης μνήμης
• Περιγραφή της Κλίμακας ΚΑΕΜ και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της (μέσω της ανάλυσης «Μελέτης Περίπτωσης», παιδιού που του χορηγήθηκε η Κλίμακα)
• Εφαρμογές και προτάσεις σχετικά με την ύπαρξη χαμηλών επιδόσεων της εργαζόμενης μνήμης στα παιδιά
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΩΝ ΨΥΧΟΜΕΤΡΙΑΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑΣ: ΜΟΣΧΟΣ ΝΙΚΟΣ, ΚΛΙΝΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ